Vredesduif met olijftak in snavel.

Video Games die je goed doen

18-11-2013 De Amerikaanse komiek Demetri Martin zei: "Ik zou graag een game spelen waarin je de mensen kunt helpen die in alle andere games neergeschoten zijn. Dat spel zou dan 'Overvol Ziekenhuis' moeten heten".

 

Tot voor kort was er maar weinig belangstelling voor het ontwerpen van pro-sociale niet gewelddadige videogames, games waarin de personages met elkaar omgaan en elkaar helpen in plaats van vermoorden. Toch is er van verandering sprake.

 

De afgelopen twee jaar kwamen onder leiding van president Obama's wetenschapsadviseur een groep onderzoekers, waaronder psychologen, pedagogen en neuro-wetenschappers, in Washington samen om te overleggen hoe de zo populaire videogames voor constructieve doelen ingezet kunnen worden.

 

Tijdens een van deze ontmoetingen deed Richard Davidson, neurowetenschapper en directeur van het 'Lab for Affective Neuroscience' aan de universiteit van Wisconsin, een oproep aan de producenten van videogames om " ... games te ontwerpen die mededogen en vriendelijkheid versterken, in plaats van geweld en aggressie."

 

Davidson werkt samen met Kurt Squire, professor aan de Universtiy van Wisconsin en directeur van de 'Games Learning Society Initiative'.  Het plan is games te ontwerpen die middelbare scholieren kunnen helpen hun sociale en emtionele vaardigheden te ontwikkelen. Voor dit project ontvingen ze een gift van 1,4 miljoen dollar van de Bill en Melinda Gates Foundation.

 

Het team ontwikkelt 2 soorten games. Een type bevordert de aandacht en de andere empathie, vriendelijkheid en pro-sociaal gedrag. Davidson benadrukt het belang van aandacht om te kunnen leren en noemt empathie een kernbestanddeel van emotionele intelligentie. "Empathie" zegt hij, "is feitelijk een beter voorspeller van succes in het leven dan cognitieve intelligentie.' Ook o.a. Saleem en Greitemeyer toonden aan dat pro-sociale video games het niveau van boosaardige gevoelens ten opzichte van anderen verminderen en tegelijkertijd positieve gevoelens op de korte en lange termijn vergroten.**

 

* Bavelier, D., & Davidson, R. J. (2013). "Brain training: Games to do you good". Nature, 494(7438), 425-426.

 

** Saleem, M., Anderson, C. A., & Gentile, D. A. (2012). "Effects of prosocial, neutral, and violent video games on college students' affect". Aggressive Behavior, 38(4), 263-271?; Greitemeyer, T., Osswald, S., & Brauer, M. (2010). "Playing prosocial video games increases empathy and decreases schadenfreude". Emotion, 10(6), 796-802.

 

Uit: blog Matthieu Ricard, 21-10-2013