Vredesduif met olijftak in snavel.

Boymans tegen de oorlog?

7-3-2013 Tot 26 mei exposeert in Museum Boymans in Rotterdam de Noor Hariton Pushwagner (=Terje Bofos geboren 1940), en tot 21 juli zijn er alle etsen van Francesco Goya Los Desastros de la Guerra. In beide tentoonstellingen komt de oorlog ter sprake ,

 

Hariton Pushwagner, striptekenaar, muzikant, filmregisseur en ook schilder, laat  zijn project Soft City zien, oorspronkelijk een strip van 1969-1975, in de slipstream van Undergroud en Pop art. Het verhaal is gebaseerd op W. Burroughs Soft Machine, een uitbeelding van het systeem waarin wij leven, of beter gezegd: geleefd worden. Het bestaan is een mechanische verslaving aan discipline,  arbeid en consumptie, georganiseerd door anonieme ondernemers in oorlogstuig.

 

Na 1990 hervatte Pushwagner  het project en maakte er een video van: A day in the life of family man, op basis van een selectie nieuwe plaatjes, die niet alleen als stills kunnen dienen, maar ook zelfstandig iets zeggen. De personen zijn mechanisch verweven met decors en het dient allemaal tot onderlinge decoratie, alsof de gehele wereld is veranderd in de benedenstad van Metropolis uit de beroemde gelijknamige film van Fritz Lang. De video is ook los van de tentoonstelling te zien op de site van Boymans en te downloaden. In de niet gebruikte plaatjes zien we de machines ook draaien in kinderspeeltuinen, aangedreven door jeugdleidsters in uniform.

 

De kunstenaar heeft ongeveer diezelfde tijd het project uitgebreid met een wand grote schilderijen Apokalypse Frieze, die de consequenties van dit bestaan weergeven: zijn eigen gehersenspoelde hoofd, een concentratiekamp, een vervreemde wijk Manhattan en zijn grote schilderij  Jobkill van rond 1990, waarin de oorlog moet vliegtuigen, tanks en raketten zijn ultieme triomf viert met de totale vernietiging der mensheid, die tot vluchtende en vermalen geraamtes is gereduceerd.

 

Om het geheel in een kunsthistorische context te plaatsen, heeft Museum Boymans in het prentenkabinet de volledige editie van Francesco Goya's Desastres de la Guerra aan de wand gehangen, die de gruwelijke en rampzalige resultaten van de guerrillastrijd en met name de repressie door de Franse militairen rond Zaragossa uit 1808 afbeeldt. Alle afdrukken waren postuum verschenen, want tijdens zijn leven kon Goya deze prenten niet verkopen; hij maakte dus alleen proefdrukken voor zichzelf die als voorbeeld dienden.

 

Het Museum Boymans is van dinsdag tot zondag open van 11 -17 uur.

7-3-2013