Andromache, op zoek naar vrede
We gingen naar Andromache in de verwachting een mooie opvoering te gaan zien, maar wat we zagen was schitterend. De als vanouds fenomenale theatergroep Teneeter verraste ons deze keer met Andromache van Koos Terpstra. Deze vond zijn stof bij Aischylos (ca. 500 v. Chr) die weer geïnspireerd werd door de Ilias van Homerus met mythen en sagen uit de Trojaanse oorlog.Altijd ging het over vrede, over het intense verlangen naar vrede, over de afschuw van en het verzet tegen geweld. En altijd over mensen, zoals u en ik.
De oude mythe
In dit toneelstuk wordt het klassieke verhaal gespeeld waarin Hecuba koningin-moeder van Troje is, haar zoon Hector en zijn vrouw, Andromache, een zoontje hebben en de voorspelling van Cassandra, zus van Hector uitkomt: Hector zal sterven in het gevecht met de Griekse veldheer Achyllus. Groot is het verdriet als verteld wordt dat de Griekse koning, Neoptolemos, het kleine prinsje van de rotsen heeft gegooid.In het tweede deel heeft deze vorst Andromache als oorlogsbuit meegenomen. Hermione, de bruid van Neoptolemos, bekent na vele omhalen dat zij het zoontje van Andromache en Neoptolemos heeft gedood. Hoe moet Andromache verder?
Teneeter plaatst Andromache in onze tijd
Teneeter zou deze naam niet meer waard zijn als dit zich steeds vernieuwende toneelgezelschap ons niet voor vragen stelde.
Bijvoorbeeld: zijn er parallellen te trekken met vroegere en actuele situaties? Hoe denken we over de woorden van Andromache dat 'de idiotie van een oorlog altijd om niet gevoerd wordt?'
We zoeken, zowel in het eerste als tweede deel, naar de zin van de grote en kleinere blokken waartussen openingen zitten die levensgevaarlijk lijken. Waarom blijft Hecuba in het eerste en blijft Hermione in het tweede deel beneden staan? Waarom rennen Andromache, Hector en Cassandra in het eerste deel op en neer, heen en weer, met gevaar voor hun evenwicht? En waarom is er in het tweede deel een open ruimte? Welke betekenis hebben de kostuums? Jongeren (waaronder veertienjarigen) en vele volwassenen trekken bij de thematiek parallellen met hedendaagse situaties met name in oorloggebieden.
Conclusie
Teneeter wil het publiek aan het denken zetten over de huidige politiek. Hecabe en Hermione zijn blind voor de gevaren die de kinderen uit hun tijd bedreigen. Zetten wij ook oogkleppen op? Wat doet Hector? Hij voegt zich naar het bevel. Andromache en Cassandra lijden onder het geweld en gaan de moeilijke weg van protest en verzet.
Dat meneer Van de Ploeg de actualiteit hiervan niet inzet, is onvergeeflijk.
Alle medewerkers bleken in deze schitterende voorstelling op één lijn te zitten.
Teneeter moet nee kunnen blijven zeggen.Acteurs: Carolien Almekinders, Noor Denteneer, Arend de Geus, Manoushka Kraal, Chris Tates, Maureen Tauwnaar. Regie: Arjo Viet.
Els Wiertz-Boudewijn, Gendt (december 2000)