menu
spacer
 
| de vredessite / nieuws 2006 |
 
 
 
Nieuwe onderwijsmethode uniek voor Europa
Educatief beursspel voor maatschappelijke vraagstukken

 
Aankondiging van Euro’s voor Vrede en CMO
 
Utrecht, 14 september 2006 - Vredesorganisatie Euro’s voor Vrede en Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO) introduceren in januari 2007 een geheel nieuwe onderwijsmethode die leerlingen op ROC’s en in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zowel inzicht geeft in maatschappelijke vraagstukken als in de werking van aandelenmarkten. Dit gebeurt via een online optiemarkt in maatschappelijke vraagstukken.
 
De methode borduurt voort op het idee van predicting markets. Deze markets waren vóór de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten een zeer populaire manier om de opinie van de bevolking te peilen. Na enkele decennia uit beeld te zijn verdwenen, komt er inmiddels langzaam maar zeker meer interesse in predicting markets.
 
Markt voor Vrede
 
Markt voor Vrede is de eerste predicting market voor het middelbaar onderwijs die ingaat op maatschappelijke vraagstukken. Markt voor Vrede biedt docenten een uitgelezen mogelijkheid om een vernieuwende onderwijsmethode toe te passen. Het is geschikt als lesstof, als onderwerp voor vakoverstijgende projecten en als onderdeel van het competentiegericht onderwijs.
 
Deelname aan Markt voor Vrede is gratis. Op Markt voor Vrede kunnen leerlingen op ROC’s en in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zes weken lang via een website handelen in het percentage Nederlanders dat op 16 februari 2007 denkt dat de wederopbouw van Uruzgan binnen afzienbare tijd gerealiseerd zal worden. Voor de datum van 16 februari is gekozen omdat de Nederlandse vredestroepen dan precies tweehonderd dagen in Uruzgan zijn.
Om te slagen op Markt voor Vrede, is het cruciaal de ontwikkelingen in Uruzgan te kunnen inschatten. De deelnemers aan Markt voor Vrede worden zodoende geprikkeld om zich op de hoogte te stellen van de meest recente ontwikkelingen in en rond Uruzgan.
Op de website van Markt voor Vrede is een stroom aan actuele informatie te vinden van krantenartikelen, weblogs van ontwikkelingswerkers en soldaten ter plaatse, interviews met medewerkers van ontwikkelingssamenwerkingsorganisaties en het Ministerie van Defensie enzovoort.
 
CMO ondersteunt Markt voor Vrede via een lesbrief met achtergrondinformatie en opdrachten over ‘Uruzgan’, gekoppeld aan haar educatieve website Conflict Courant (zie: www.cmo.nl). Jongeren nemen zo spelenderwijs kennis van complexe processen als ‘wederopbouw in een conflictgebied’, ‘hoe komt de publieke opinie tot stand’ en ‘hoe werken de situatie in het buitenland en die in Nederland op elkaar in’. Bovendien krijgen zij via Markt voor Vrede inzicht in de werking van financiële markten.
 
Ter ondersteuning van Markt voor Vrede kunnen de eerste tien klassen die zich aanmelden een gratis introductieles krijgen over de werking van de markt. Deze les wordt gegeven door de organisatie Cross Your Borders, die de wereld in de klas brengt.
 
Markt voor Vrede wordt mogelijk gemaakt door OxfamNovib en NCDO.
Docenten die zich willen aanmelden voor deelname aan Markt voor Vrede kunnen contact opnemen met Marjolein Bos via 06-20.47.53.51
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Euro’s voor Vrede: www.eurosvoorvrede.nl
 
 
terug/back | de vredessite / nieuws 2006 |