menu
spacer
 
| de vredessite / nieuws 2009 |
 
 
 
Inmenging in binnenlandse aangelegenheden
Israëlische ambassade dwarsboomt campagne

 
Persbericht van PEACE Consumentenvereniging
 
9 april 2009 - De Israëlische ambassade in Den Haag dwarsboomt de verspreiding van campagnekaarten tegen producten uit Israëlische nederzettingen van de PEACE Consumentenorganisatie. De ambassade heeft uitgever Wegener Huis-aan-huisMedia van ‘de Posthoorn’ per mail gevraagd de kaarten niet meer samen met deze krant te verspreiden, zo heeft Wegener aan PEACE bevestigd. Ruim 100.000 campagnekaarten werden twee weken geleden samen met de Posthoorn in Den Haag verspreid. Omdat de nederzettingen één van de grootste obstakels zijn voor vrede tussen Israël en de Palestijnen wil PEACE dat consumenten bewust kunnen kiezen voor producten die daar niet vandaan komen.
 
Volgens bestaande Europese wetgeving is het verplicht de herkomst van producten uit de nederzettingen op het etiket te vermelden. Israël weigert dat tot nu toe. Daarom gaat PEACE later deze maand een klacht indienen bij de Voedsel- en Warenautoriteit en de Consumentenautoriteit wegens het niet naleven van de wettelijke regels voor etikettering. Omdat de campagne slechts gericht is op het gaan toepassen van de Nederlandse wet, ziet PEACE de handelwijze van de Israëlische ambassade als inmenging in binnenlandse aangelegenheden.
 
Opheldering
 
PEACE vindt de actie van de Israëlische ambassade een belemmering van het grondwettelijke recht op verspreiding van het vrije woord. De consumentenvereniging heeft daarom de Nederlandse regering per brief gevraagd de Israëlische ambassadeur hierover opheldering te verschaffen. PEACE lijdt door de actie van de ambassade schade. Wegener heeft de bezorging van de Posthoorn uitbesteed aan een verspreidingsorganisatie en die wil de campagnekaart niet meer bezorgen. Volgens Wegener had ook een aantal adverteerders bezwaren tegen de PEACE-kaart. Daarom wil de uitgever dat de campagnekaart niet meer tegelijk met haar kranten wordt verspreid. De mail van de Israëlische ambassade is op dat besluit niet van invloed geweest, aldus Wegener.
 
Gecoördineerde actie
 
Vorige week ontving PEACE duizenden lege enveloppen op haar antwoordnummer 11653. Tot deze actie werd opgeroepen op verschillende internetsites, waaronder die van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK), het ‘Forum voor de vrijheid’ en het weblog ‘La Befana’. De consumentenorganisatie dreigde zoveel kosten te moeten maken dat ze het antwoordnummer inmiddels heeft opgeheven. PEACE gaat deze organisaties aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
 
Campagne
 
PEACE heeft de laatste maanden ruim 26.000 handtekeningen binnen gekregen voor haar campagne om in Europa een einde te maken aan de verkoop van producten uit Israëlische nederzettingen. De herkomst van deze producten wordt nooit aangegeven; soms wordt zelfs Nederland als herkomstland vermeld. Daardoor betalen consumenten nu ongewild mee aan instandhouding van de volgens internationaal recht verboden nederzettingen (o.a. middels VN-resoluties). PEACE wil daar een einde aan maken en meent voldoende steun te hebben voor een succesvolle gang naar de rechter.
 
PEACE
 
De onafhankelijke consumentenorganisatie PEACE gelooft in de kracht van georganiseerde consumenten. Die wil ze inzetten ten behoeve van een duurzame wereld en persoonlijke vrijheden van burgers. PEACE is opgericht in 2005 en hanteert als uitgangspunten het eerbiedigen van het internationaal recht en de principes van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Zie ook: www.peaceconsumer.org
 
 
terug/back | de vredessite / nieuws 2009 |