Vredesduif met olijftak in snavel.

Brief uit gevangenis

10-12-2021 Guhdar Zebari is een onafhankelijke journalist uit Iraaks Koerdistan. Op 22 oktober 2019 werd hij thuis gearresteerd en overgebracht naar een onbekende locatie. In oktober 2021 lukte het hem deze brief de gevangenis uit te smokkelen, geschreven op een leeg sigarettendoosje en die werd vrijgegeven aan de media.

 

Guhdar Zebari is een onafhankelijke journalist uit Iraaks Koerdistan. Op 22 oktober 2019 werd hij thuis gearresteerd en overgebracht naar een onbekende locatie. Op 15-16 februari 2021 verscheen hij uiteindelijk in de rechtbank en werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf op grond van een valse aanklacht wegens het bedreigen van de nationale veiligheid. Hij is een van de 81 gevangenen uit Badinan die werden gearresteerd tijdens een golf van onderdrukking tegen de vrijheid van meningsuiting door de KRG. In oktober 2021 lukte het hem deze brief de gevangenis uit te smokkelen, geschreven op een leeg sigarettendoosje en die werd vrijgegeven aan de media.

 

Na één jaar stilte

Een dappere groet vanuit een geïsoleerde diepe gevangeniscel aan een onderdrukt volk onder de heerschappij van een tirannieke en onverschillige overheid.

 

Op deze plek is het mooiste ding - een pen - verboden. Daarom moet ik deze brief met een nestel schrijven. (1)

 

Ik weet niet zeker of je dit wel zal ontvangen. Als je hem ontvangt, kan deze brief mij in gevaar brengen. Maar een minnaar maalt er niet om wat hij tegenkomt onderweg om zijn geliefde te ontmoeten. Wij zijn de restanten van het bloed van de pen. Daarom moeten we de onafgemaakte zinnen afmaken en doorgaan met afgesneden gesprekken. (2)

 

Misschien vragen velen van jullie je af waarom we hier zijn. We zijn hier omdat we hebben gewezen op de sporen van corruptie en onze ogen hebben gericht op de heuvels van dit land (3), wat zij beschouwen als kijken naar Awrah (4) maar wat wij beschouwen als ons recht. We hebben ons uitgesproken tegen een aantal personen die mensen zijn en dus aan kritiek onderhevig, maar zij (5) zien zichzelf als geheiligd en heilig; in hun ogen zitten zij te midden van de goden. Daarom moeten wij spreken totdat alles weer is rechtgezet en dit land deze toestand, die nu als normaal wordt beschouwd, achter zich heeft gelaten. Ze zijn boos op ons. Daarom veroordeelden ze ons tot zes jaar in de gevangenis. Het is niet duidelijk of deze straf genoeg voor hen is of dat ze dorsten naar nog meer straffen.

 

Maar ze hebben behoorlijk misgegrepen, want onze arrestatie bleek ons grootste succes. Ze besteden iedere maand miljoenen dollars aan mediakanalen en socialmediaplatforms, en duizenden mensen, zoals schrijvers, journalisten of hoe je ze maar noemt, worden door hen betaald. Maar ze waren niet bekwaam genoeg om ons een weerwoord te geven in artikelen, met de pen, in discussies en debatten. Ze weten dat wij voor de waarheid staan en dat zij het van ons zullen verliezen. Daarom proberen ze de waarheid te verdraaien met leugens en valse beschuldigingen. Maar de waarheid kan niet verdraaid worden en zal doorgaan op haar ware weg.

 

Ze hebben verloren, omdat ze hebben geprobeerd Badinan angst aan te jagen en te laten gehoorzamen, maar Badinan heeft de knoop tussen haarzelf en Soran ontward, en het ijs tussen Slemani en Duhok gebroken (6). Badinan is nu een symbool geworden van vrijheid en opoffering, het heeft het betoog van de autoriteiten verworpen en is op weg gegaan om zichzelf te vinden. Badinan zei: "Ik neem voortaan mijn eigen besluiten."

 

Een andere inspanning waarbij ze gefaald hebben, was de poging om de dappere pennen (7) van Badinan te maskeren en te breken. Maar juist vanwege deze poging staan onze kameraden, niet alleen in Badinan maar over de hele wereld, tegenwoordig bekend als een symbool van de rechten en de vrijheid van een volk.

 

Tot slot buigen we in respect voor iedereen in de wereld, van iedere etniciteit en in iedere positie, die ons heeft gesteund. Heel erg bedankt!

 

Guhdar Zebari
Vanuit de gevangenis

 

(1) De brief werd geschreven op een leeg sigarettendoosje met de metalen punt aan het trekkoord in zijn broek (nestel).

(2) Dit verwijst naar de woorden van de vermoorde Koerdische journalist, Sardaşt Osman, die schreef: "Als ik word vermoord, laat mijn vriend dan een punt zetten en een nieuwe zin beginnen."

(3) 'Heuvels' verwijst naar de Koerdische politieke partijen, waarvan de hoofdkwartieren vaak op de heuvels zijn gebouwd.

(4) Lichaamsdelen die volgens de Sharia bedekt dienen te worden (genitaliën).

(5) 'Zij' verwijst naar de leiders van de politieke partij die aan de macht is, de KDP, en de politieke partijen die hen steunen, zoals de PUK.

(6) Iraaks Koerdistan is taalkundig gescheiden in twee gebieden Badinan (Duhok) en Soran (Erbil, Slemani, Halabja). Politiek gezien bestond er een scheiding tussen de doelstellingen van de burgermaatschappij in deze regio's.

(7) Dit verwijst naar de journalisten en burgerrechtenactivisten die zijn gearresteerd en vermoord.

 

Meer informatie over de gevangenen van badinan is te vinden via de website van CPT-Nederland. 

Christian Peacemaker Teams - Nederland